Hand met daarin het DIY ethiek handboek van Astrid Poot

Wat een fijn boekje heeft Astrid Poot gemaakt. Filosofie in de praktijk, toegankelijk en uitnodigend gebracht: het DIY ethiek handboek. Een zoektocht naar het goede die niet zweverig is, maar juist lekker concreet. Het is een manifest, een spiegel en een handreiking in een. Geschreven voor ontwerpers, maar nuttig voor iedereen die wil weten hoe beroepshalve daadwerkelijk bij te dragen aan een betere wereld.

Van de achterflap

Dit boekje is jouw niet-religieuze bijbel die je steeds weer raadpleegt voor wijsheid. Jouw wijsheid: want de vragen die je krijgt gaan over jouw opvattingen. Het helpt je de juiste beslissingen te nemen, maar vertelt je nooit wat je moet doen.

Goed maken doe je met en voor elkaar

Astrid Poot is een maker en ontwerper die in het hbo gastlessen geeft, o.a. bij de de opleiding Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool van Amsterdam. Aan de hand van dit boekje daagt ze studenten uit om te denken voorbij alleen oplossingen voor vraagstukken van (potentiële) opdrachtgevers of klanten. Daarbij stelt ze zich uiterst open op en neemt ze ook anderen mee in haar eigen zoektocht naar de vraag hoe je als ontwerper het goede doet.
Het DIY ethiek handboek gaat over, zoals ze het zelf noemt, praktische ethiek. Over goed maken, wat je op meerdere manieren kunt lezen – en daar hou ik van! (#2KeerLezen). Het gaat over het goede zoeken en doen, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen – en daar hou ik ook van (zie How can we make this about us).
Wat ik waardeer aan dit boekje, is dat Poot het aandurft kleur te bekennen. Ook al laat zij het aan de lezers om antwoord te geven aan de vraag wat goed is, neemt ze wel stelling tegen de neoliberale ideologie. Die heeft ons verlamd en ontmenselijkt. Hoe je goed ook definieert en invult, het heeft in ieder geval iets te maken met rekening houden met anderen, zorgen dat je helpt en vooral niet schaadt.
Poot houdt de lezer een spiegel voor, zonder confronterend te zijn. Ze slaat op heel toegankelijke wijze een brug tussen denken en doen. Geeft geen antwoorden, maar stelt vragen, zonder vaag of betweterig te worden.

Poots werk wordt niet alleen door ontwerpers in spe gebruikt, maar ook door professionals. En het is volledig beschikbaar voor eenieder die haar site bezoekt. Zo kun je het boekje in drukvorm bestellen, maar je kunt het ook gratis downloaden.
Let op: het is een work in progress. Op dit moment bestaat het uit zeven hoofdstukken, maar mogelijk komen daar nog nieuwe bij, of worden bestaande vervangen door andere.
De maker blijft verder lezen en kijken, en vult haar bronnenlijst voortdurend aan (die overigens ook een kijkje waard is). Op die manier, stel ik me voor, laat ze haar studenten dus ook zien dat je kennis over de wereld voortdurend verandert, dat hoe je daarnaar kijkt ook voortdurend kan veranderen, en dat je werk daar rijker van wordt.

De DIY ethiek sluit naar mijn idee goed aan bij het idee van praktische wijsheid. Bij praktische wijsheid gaat het om de (gezamenlijke) zoektocht naar het juiste midden. Docent Elke Müller en collega’s van de Haagse Hogeschool schreven een interessant boek over hoe zij dat in hun opleidingen hebben ingebed – zie mijn bespreking hier. En ook actieonderzoekers Albers en Kruiter roepen op om hier ruimte voor te creëren binnen beroepen in het sociale domein – zie mijn recensie hier. Zelf ben ik ook constant op zoek naar hoe praktisch wijs te handelen, zowel in mijn werkzaamheden voor het onderwijs, als in mijn zoektocht naar nieuwswijsheid.

Nu heb ik al bijna meer woorden besteed aan mogelijke aanvullingen dan aan wat dit boekje op zichzelf al de moeite waard maakt. Ik kan deze review wel langer maken door die goede punten te benoemen, maar je leest net zo snel het hele boekje (online of offline). Extra leuk van de printversie is dat het boekje op zakformaat is gedrukt. Een handboek dat ook echt in je hand past. Eigenlijk is het een soort zakspiegeltje. Bestellen, bij je dragen en regelmatig in kijken dus.

O, en in de aanleiding schreef ik dat het boekje een aanrader is voor iedereen die wil bijdragen aan een betere wereld. Maar het is juist ook nuttig voor wie zich daar niet eerder mee heeft bezig gehouden en wie vooral gericht is op zelf rijker worden, een goede baan krijgen, een huis, een auto etc. Daarom ben ik ook blij dat Poot dit toepast bij een beroepsopleiding in het hbo. Daar bereikt ze de mensen die zich voorbereiden op een baan waarin ze ontwerpen gaan maken die een impact kunnen hebben in ons dagelijks leven. Dan is het maar goed als ze dat goed doen.

#DeZinVanHetBoek

Uit elk boek dat ik lees, kies ik de zin van die mij het meest treft en die voor mij de zin van dat boek uitdrukt. Uit dit boek is dat deze: ‘Omring je met mensen met andere ervaringen.’

Meer lezen